Liity verkostomme!

Media

Kreml kieltää EU:n tiedotusvälineet

SHARE:

Julkaistu

on

Venäjä on kieltänyt 81 EU:ssa toimivaa tiedotusvälinettä väittäen, että ne "levittävät järjestelmällisesti vääriä tietoja erityisen sotilasoperaation etenemisestä [Venäjän hyökkäys Ukrainaan]".

Venäjän ulkoministeriö ilmoitti päätöksestä tiistaina (25. kesäkuuta) vastauksena EU:n rajoituksiin Venäjän propagandan toimijoille.

Venäjän verkkokielto koskee kansallisia lähetystoiminnan harjoittajia ja uutisorganisaatioita Itävallassa, Tšekin tasavallassa, Virossa, Kreikassa, Suomessa, Ranskassa, Irlannissa, Italiassa, Latviassa, Liettuassa, Maltalla, Alankomaissa, Portugalissa, Espanjassa ja Ruotsissa, mutta ei Saksassa tai Puolassa. .

Kremlin on kieltänyt myös useat Euroopan tunnetuimmat sanomalehdet, mukaan lukien Berlingske Tanskassa, Ranskan Le Monde and Liberation, Saksan FAZ, Der Spiegel ja Die Zeit, Irish Times, La Repubblica Italiassa, NRC Hollannissa, ja El Pais Espanjassa.

Neljä EU-painotteista mediaa, Agence Europe, Politico ja EUObserver Brysselissä sekä RFE/RL Prahassa, kuuluvat kiellon piiriin.

Moskova ei tunnistanut muita EU-keskeisiä tiedotusvälineitä, kuten EU Reporter, Euractiv tai Euronews.

Venäjän hallitus säästi myös Unkarissa kaikilta Venäjä-myönteisiltä tiedotusvälineiltä yhtä riippumatonta kanavaa, 444.hu:ta, lukuun ottamatta.

Ministeriö kuvaili toimintaa "peilatuksi ja oikeasuhteiseksi" reaktioksi EU:n toimiin Venäjän mediaa vastaan.

"Jos venäläisen median rajoituksia puretaan, myös Venäjän puoli harkitsee uudelleen päätöstään mainittujen mediatoimijoiden suhteen", Venäjän suurlähetystö totesi.

EU lisäsi maanantaina mustalle listalle neljä venäläistä propagandakanavaa: Voice of Europe, RIA Novosti, Izvestia ja Rossiyskaya Gazeta.

Belgian, Tšekin ja Puolan tiedustelupalvelun äskettäisessä tutkimuksessa Prahassa sijaitsevaa Voice of Europea syytettiin Euroopan parlamentin jäsenten lahjomisesta toimimaan Venäjän hyväksi. Tätä tutkitaan edelleen.

Aiemmin EU kielsi venäläiset asemat Katehon, Pervyi Kanal, REN TV, Rossija 1, Rossija 24, Spas TV, Sputnik, Russia Today, Tsargrad TV ja monet niiden tytäryhtiöt.

Se on myös lisännyt mustalle listalle yli 100 venäläistä henkilöä propagandan edistämisestä, mukaan lukien RT:n päätoimittaja Margarita Simonyan ja TV-ankkuri Vladimir Soloviev.

Pariisilaisen Toimittajat ilman rajoja (RSF) -järjestön mukaan Venäjä on lehdistönvapaudessa lähellä maailman loppua (162. 180:sta). RSF:n verkkosivusto on myös estetty Venäjällä.

EU:n arvokomissaari Věra Jourová totesi X:ssä, että Venäjän mediakielto on tarpeeton kosto.

"Venäjän rahoittamat propagandalähteet, jotka levittävät disinformaatiota osana Venäjän sotilaallista strategiaa, eivät ole sama asia kuin riippumaton media. Demokratiat ymmärtävät sen", hän huomautti.

Jaa tämä artikkeli:

EU Reporter julkaisee artikkeleita useista ulkopuolisista lähteistä, jotka ilmaisevat monenlaisia ​​näkökulmia. Näissä artikkeleissa esitetyt kannat eivät välttämättä ole EU Reporterin kantoja.

Nousussa